Nej

Vi läser tidningen tillsammans jag och Hanna. Det leder ofta till intressanta diskussioner kring både det ena och det andra. Det blir också ett sätt för mig att kunna förklara och sålla i flödet av allt hon läser och hör. Idag handlade det om en rektor som frågade en liten sjuårig tjej som hade blivit utsatt för övergrepp om hon hade haft smink.
 
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19777353.ab
 
Mycket tankar och funderingar avhandlade vi kring detta.
Jag sade att det finns bara en sak som är viktig här och det är att din kropp tillhör bara dig. Ingen, oavsett vilken klädsel, ditt uppförande eller situationen har rätt att kränka din kropp. Ett nej är alltid, alltid ett nej. Ett nej är okränkbart och omedelbart. Att förstå innebörden av ett nej är något av det viktigaste vi har att lära.
Men, frågade min kloka dotter, hur kunde en vuxen fråga ett litet barn som har råkat ut för något hemskt något så dumt?
Ja, du, svarade jag. Jag vet inte riktigt. Det finns människor som på allvar tycker att om man klär sig på ett speciellt sätt, har smink, eller är på ett visst sätt, så har andra mer rätt att göra sådana dumma saker med en.
Det var tyst en ganska lång stund. Sedan kom det, för allra första gången i hennes liv, och med djup känsla.
-Vilket riktigt rövhål!
Jag kan bara hålla med från djupet av mitt hjärta.

Kommentarer
Postat av: Stina

Hanna är så himla braaaaa!

2014-10-31 @ 08:28:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0