Valen vi gör

Sonen vill spela fotboll. Han vill vidare spela handboll, innebandy, schack och tennis. Dessutom vill han gå på friidrott. Nu känner jag ju att det kanske blir lite mycket så han får nöja sig med fotbollen.
Hela diskussionen vi har haft fick mig att fundera på en sak. Valen vi gör. Både de vi gör åt våra barn och åt oss själva.
Alla val handlar om att väga för- och nackdelar mot varandra baserade på mer eller mindre välgrundade fakta. Valen baserar sig också på tidigare erfarenheter, allt bagage vi bär med oss och omgivningens förväntningar.
Att säga att vi kan välja fritt är en ren lögn.
Jag kan säga att mina barn får välja vilken fritidsaktivitet de vill syssla med, men ska jag vara ärlig så är det inte riktigt sant. Jag påverkar. Mina barn kommer med högsta sannolikhet aldrig att ägna sig åt boxning eller kampsport. Det finns en orsak till att min dotter vill spela tvärflöjt och inte trummor. Subtilt påverkar jag genom att prata om, berätta vad jag gjorde som liten, välja att inte nämna osv.
Visst kan barnen påverkas av kompisar, men då är det ju också påverkan, inte fritt val.
I bästa fall finns det en medveten tanke med det jag väljer att lyfta fram. Till exempel att jag känner mitt barn och tror att t.ex handboll hade passat. Ofta tror jag att det bottnar i att man vill att barnet ska göra något man själv gjorde som liten, alternativt hade velat göra som liten. Om man själv spelade handboll är det förknippat med positiva minnen och det är också en värld man känner till och "kan". Om det är en aktivitet man önskar att man hade fått göra försöker man förverkliga sina grusade drömmar genom sina barn.
Kanske väljer man helt enkelt praktiskt för att träningsdagen passar eller för att barnens vänner tränar och då kan man samåka. Kanske vill man fika med sin kompis vars son också tränar på tisdagkvällar........orsakerna kan vara oändliga.
Så det där fria valet. Jag vet inte. Existerar det ens?
Jag kan välja att söka ett jobb, men jag gör det alltid på vissa grunder. Kanske behöver jag högre lön. Kanske trivs jag inte. Kanske fungerar det inte i livspusslet att pendla. Är det ett fritt val då?
Om jag av någon anledning väljer att göra ett val beroende på någon förutsättning som jag inte själv styr över, är valet fritt då? Eller om man ska dra det till ännu en ytterlighet. Vi gör många val i livet. Om jag för fem år sedan valde en väg. Är de valen jag gör idag då fria eller beroende på de förutsättningarna som skapades när jag valde för fem år sedan? Visst, valet är ju fritt så till vida att jag kan välja antingen eller, men de plussen som överväger baseras ju på något, till exempel våra tidigare val.
Hänger du med?
Vi väljer alltid baserat på tidigare erfarenheter. Ur ett rent överlevnadsperspektiv vore allt annat oerhört dumt. Det heter att lära av sina misstag. Vissa av oss är bättre på det än andra. Vissa är rent av usla på det, men vi gör det alla på ett eller annat sätt. 
Som förskollärare diskuterar man ofta etiska frågor som barns val. Är man delaktig i en demokratisk process om man får välja mellan äpple eller päron på fruktstunden? Vi ler och säger att nej, vi har väl kommit lite längre i tanken än så, men hur långt har vi kommit? Det finns, om man tänker närmare på det, fortfarande inte ett fritt val. Bara det faktum att barnet måste vara på förskolan är en begränsning. Vem jag är som pedagog och vilka erfarenheter jag har begränsar. Det jag erbjuder baseras på de val jag har gjort i livet. Jag kan påstå att jag är öppen för barnens egna val, men måste samtidigt vara medveten om att även deras val baseras på deras erfarenhetsvärld. Det man inte känner till kan man inte heller välja på. Om man frågar ett barn hur de vill att något ska se ut kommer barnets svar att baseras på de färger och former de kommit i kontakt med, precis som våra val baseras på allt vi har mött i livet.
Tycker du det känns rörigt? Tja, det är ju ett fritt val att läsa eller inte. Eller föresten, det är det ju inte, för har du kommit så här långt så har jag redan påverkat ditt fria val.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0