och så var det det där med tiggeriet igen......

Vi var på utflykt idag och på tåget hem satt jag bredvid två damer 60+ som tydligen hade varit på shoppingtur i Malmö. Dagens fynd avhandlades först och sedan kom de in på tiggare. Sedvanliga trista argument haglade och dumheten förtätade luften i kupén. Uttjatade fraser och konspirationsteorier följde. Tack och lov skulle vi gå av just då för vid detta laget hade damerna eldat upp sig rejält. Dottern himlade med ögonen. Vi har diskuterat ämnet tillräckligt många gånger för att hon ska ha en helt klar bild av vad hon hörde. Själv kände jag bara trötthet. Man skulle kunna börja diskutera, men det skulle inte leda till något. Ignorans och enfald låter sig sällan påverkas av fakta.
Jag har hört det så många gånger att jag inte borde gå igång på det, men för helsike. Det finns en sak jag inte kan förstå i hela debatten:
När det sitter en människa och tigger utanför Konsum så kan du göra två saker; Du kan ge personen i fråga pengar eller så kan du inte ge personen i fråga pengar. Detta är fakta och fullt logiskt. Alla kan förstå att det är så. Då tar vi nästa steg. Har du gett personen i fråga pengar så är det ditt val. Har du inte gett är det också ditt val. Alla med så långt? OK, nu blir det lite trixigare, men försöka hänga med.
Om du tycker det är fel att ge tiggare pengar så tar du dina pengar som du tjänat ihop på ett eller annat sätt och ger inte bort dem. Om jag tycker det är rätt att ge tiggare pengar så tar jag mina pengar som jag tjänat ihop på ett eller annat sätt och ger bort dem. Är du med? Alltså du gör som du vill med dina pengar och jag gör vad jag vill med mina pengar.
Jag tar ju så klart inte dina pengar och ger dem till en tiggare. Det vore ju konstigt och liksom stöld. Jag tar MINA pengar. Och det är ju så enligt lag att mina pengar är mina att göra vad jag vill med. Jag kan elda upp dem, köpa oxfilé för dem eller ge dem till en tiggare. Du har precis samma val.
Så vad i hela friden är det som är så provocerande med tiggare undrar jag då. För det är ju bara att låta bli att ge pengar.
Vad skulle någonsin ge dig rätt att ha åsikter om var jag lägger min femma jag hade i fickan? DU behöver ju inte lägga din femma i en pappmugg. Du kan lägga den i din spargris, köpa en liten kexchoklad för den eller göra precis vad du vill. Jag kommer aldrig någonsin att hävda att du inte får göra det ena eller andra för dina egna pengar. Det är klart, jag skulle ju föredra at du lade dem på något annat än medlemsavgift i brunaktiga politiska partier eller cigaretter, men åter igen, dina pengar, ditt val......
Nej, försök inte gömma dig bakom teorier om organiserad brottslighet, mobiltelefoner och karteller.  Vet du, jag har hört dina argument redan. Alla är lika ihåliga. Det handlar om din ovilja att se vidden av mänskligt lidande. Du VILL inte se tiggare för det är obehagligt. Du vill fredagshandla och intala dig att allt är fint och bra.
Jag kan se och förstå det. Det är mänskligt, men det ändrar inte på frågan vi diskuterar här. Varför i hela fridens namn går du igång på något du kan styra över?  
Nej du, ska vi säga så här. Du tar din lilla femma och bestämmer helt själv över den. Så gör jag precis likadant.
Ska vi säga så, eller? 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0